Pražský Rallysprint
K oblíbeným Napište nám - Pražský Rallysprint Pražský Rallysprint Facebook
Pražský Rallysprint Pražský Rallysprint Pražský Rallysprint Pražský Rallysprint
Generální partner Hlavní partner Hlavní partner Oficiální partner

Tipcars Pražský Rallysprint 2023 | Základní informace

OBLÍBENÁ RALLYSHOW NA ZÁVĚR SEZÓNY

BUDE TO UŽ SKORO TŘI DESÍTKY LET, KDY SE V HLAVNÍM MĚSTĚ USPOŘÁDAL PRVNÍ ROČNÍK RALLYSHOW, POJMENOVANÝ JAKO PRAŽSKÝ RALLYSPRINT.

Slovo na úvod

TipCars Pražský Rallysprint vždy býval závod, při kterém sice jde o vteřiny a v cíli se rozdávají poháry, ale je to především show pro diváky a zábava. Podnik, který berou účastnící se týmy jako akci, při níž se loučí s uplynulou sezonou rallysportu a děkují partnerům a svým fanouškům za podporu, které se jim od nich během roku dostalo. Přestože vždy byla prioritou snaha připravit formát závodu, který vyhoví jak milovníkům klasických rychlostních zkoušek, tak těm, kteří mají rádi show na přehledné ploše, ne vždy bylo dosaženo i kýžené spolupráce s okolními obcemi a činovníky.

Výlet do historie

Poprvé se na tratě rallysprintu vyjelo poslední listopadový víkend roku 1995 a na startu se sešlo velmi zajímavé startovní pole. Přes startovní rampu kromě špičky republikového šampionátu v čele s Ladislavem Křečkem, Stanislavem Chovancem, Raimundem Baumschlagerem a Enrico Bertonem, přejel také tovární mladoboleslavský tým v čele s Emilem Trinerem a Pavlem Siberou, kteří na řeporyjské rychlostní zkoušce ukázali prokřehlým divákům Škodu Felicia Kit Car.
Od druhého ročníku se navíc v časovém harmonogramu objevila zkouška v okolí Strahovského stadionu, která se na řadu let stala nedílnou součástí pražského závodu. Na startu opět nechyběla kompletní domácí špička. Po vyrovnaném souboji se z druhého vítězství radoval Stanislav Chovanec s Fordem Escort Cosworth, který dokázal o dvě vteřiny porazit druhého Milana Doláka s Toyotou Celica GT-4. A Chovanec vyhrál tento závod následně i potřetí v řadě. V roce 2004 se mu vyrovnal Václav Pech. Plzeňský jezdec ale přidal několik prvenství i v dalších ročnících, celkem ho najdete v galerii vítězů již osmkrát.
Pražský Rallysprint se také ukázal jako výjimečná příležitost, jak tento nádherný sport přiblížit i lidem, kteří rally na vlastní kůži ještě nezažili. A tak během let se na sedadlech spolujezdců vystřídala řada populárních a zajímavých osobností. V roce 1998 tvořila vítěznou posádku spolu s Pavlem Koutným herečka Chantal Poullain. Další velká hvězda se po boku Štěpána Vojtěcha objevila v roce 2002, kdy na horké sedadlo spolujezdce usedl jeden z nejlepších hokejových brankářů historie Dominik Hašek. Toho o několik let později napodobil bývalý skvělý brankář pražské Sparty Petr Bříza. Na startu se objevil i skvělý tenista Tomáš Berdych, jenž dělal spolujezdce Pavlu Valouškovi v roce 2005. A v barvách stáje Subaru se objevili třeba herec Petr Čtvrtníček nebo sportovní komentátor Jaromír Bosák.
O tom, že rallysport není jen mužskou záležitostí, potvrdila několika starty Katka Trojanová. Diváci však byli zvědaví i na další krásné ženy v rychlých vozech, a tak se v Praze objevila třeba modelka Kateřina Průšová. Sprint si vyzkoušela i příbramská kráska Katka Stočesová a sedadlo spolujezdkyně neodmítla ani ´playmate´ Playboye Eva Cifrová, která usedla vedle Jozefa Béreše jun. do vozu Peugeot 207 S2000. Prosincová rallyshow postupně získala jméno i v zahraničí, a tak se na pražských tratích objevily i hvězdy světového rallysportu. Jednou z největších byl Timo Salonen, který se v Praze objevil s vozem Nissan Almera Kit Car. Kromě něho se v rámci sprintu představili českým fanouškům třeba Jani Paasonen, Alister McRae, Per-Gunnar Andersson, Leszek Kuzaj, Grzegorz Grzyb a řada dalších.
Po nehodě polského jezdce Leszka Kuzaje v roce 2008, kdy jeho Peugeot 307 WRC vylétl z trati a při incidentu došlo ke smrtelnému zranění dvou diváků, byl úsek k cementárně v Řeporyjích vyřazen z harmonogramu soutěže. V roce 2009 jej nahradila atraktivní okruhová rychlostní zkouška na dostihovém závodišti ve Velké Chuchli. Její trať doznala během posledních let několika změn, stala se však základem pro pozdější formát závodu. Zapomenout však nesmíme ani na okruhovou zkoušku v útrobách Strahovského stadionu, která byla poprvé postavena v roce 2008. Diváci měli soutěžní vozy doslova na dlani. Ale pořadatelům "pšenka nekvetla" ani na Strahově a oblíbený areál, i kvůli stavebním úpravám, museli opustit. Poslední alternativou byla v sezoně 2010 klasická zkouška Karlík - Roblín.
V roce 2012 po tragických okolnostech na jiných rally úsilí organizátorů pražského rallysprintu přišlo vniveč úplně. I když občas byla chuť "se vším seknout", zanícení a srdíčko pro "Prahu" nám nedalo a proto tu Pražský Rallysprint stále je. Pauzu se tenkráte využila k přípravě a realizaci podniku s novým formátem. Měl být atraktivní, bezpečný, pohodlný bez přejezdů mezi RZ, s kompaktním zázemím pražské Chuchle. Ale ani to se nepovedlo realizovat v mezích našich možností. Rallysprint zde sice našel druhý dočasný domov, kilometrům rychlostních zkoušek nechyběly ani paraelní měřené úseky, kde se na trať postavily dva speciály proti sobě apod. Soutěž nabyla na kompaktnosti a udržela i exhibiční charakter. Diváci měli šanci vidět soutěžní vozy v mnoha průjezdech a nebylo třeba se příliš vzdalovat od SUBARU Rallye arény. Pozitivem z hlediska bezpečnosti zde také bylo, že divákům se umožnilo dostat se velmi blízko trati nebo sledovat velkou část okruhu z velké tribuny. I pražský rallysprint se tak zapojil do budování nového obrazu rally a Chuchle se jezdila pod sloganem RESPEKT z trati, radost z RALLYE.
V roce 2013 se soutěžní vozy pohybovaly už výhradně v areálu chuchelského závodiště, kde bylo postaveno 5 RZ, z toho dvě okruhové. Ale tak nějak Strahov všem chyběl a bylo to cítit.
Místo narozeninového dortu k dvacetinám rallysprint dostal od magistrátu souhlas s návratem domů, na Strahov, kam rallysprint tak nějak vždy patřil. Bylo to sice později, než se plánovalo, ale lepší později než vůbec. A tak se v roce 2014 na 50 závodních posádek představilo na legendární trati opět v centru hlavního města. Návrat na Strahov bohužel měl i svá omezení a zejména v oblasti nové zástavby kolem "parkoviště" nemají všichni pochopení pro rychlá kola. I proto byly v ročníku 2017 další novinky v úpravě tratí a vznikly tak dvě klasické "erzety"na Točné, pojmenované po partnerovi soutěže Subaru NEW IMPREZA.
V roce 2019 jel Pražský Rallysprint jubilejní pětadvacátý ročník a při té příležitosti se přichystal i jeden návrat k tradici - k potěšení zejména příznivců klasických rychlostních zkoušek se přidaly dva průjezdy dvou "erzet", a to dokonce těch, které bývaly mezi fanoušky i závodníky velmi oblíbené. Po mnoha letech se totiž rychlá auta vrátila do karlického údolí a také k radotínské cementárně, kde pražský podnik v devadesátých letech začínal a kde si tehdy začal získávat svou proslulost.

V komplikovaných koronavirových letech 2020 a 21 se síly napínaly k udržení klasických rychlostek v harmonogramu a ke strahovskému kroužení, bohužel, přes všechno úsilí se nakonec ale závody musely odkládat, epidemiologická situace to nedovolovala a s natisklými vstupenkami druhý rok po sobě už si mohl pořadatel tapetovat...

A protože byli organizátoři, závodníci i fandové pak hrozně natěšeni, hned v následujícím roce 2022 se závod v Praze jel jak prolog, tak i epilog sezóny – hned dvakrát.

V roce 2023 už se ale zase navazuje na tradici Mikulášského víkendu i erzet za Prahou, po kterých se závodníci vrátí na Strahov k parádnímu odpolednímu show. Srdečně zveme za mistry volantu do Prahy!

Závěrečné slovo

Všichni, kteří se na rallysprintu podílí, jsou rádi, že se na Strahově závodí. Není lehké získat souhlas k uspořádání závodu v lokalitě, se kterou je sice spojen pupeční šňůrou, ale zato se nachází téměř v centru hlavního města. Stojí to opravdu hodně hodně úsilí a běhání. Věříme, že když my vám radost, že i vy nám radost. Že až letos na Strahov dorazíte, budete disciplinovaní, protože to magistrátu musíme zase slíbit, a protože jestli chceme jet i příští rok, musíme tyto sliby i splnit. Proto opravdu dbáme na bezpečnost a ohleduplné chování diváků vzájemně. Jak všichni dobře víme, tak motoristický sport je vzrušující, ale může být i nebezpečný. Proto důrazně apelujeme, dodržujte zásady bezpečnosti a sledujte závod nejlépe z předem vybraných diváckých míst - budete moci kamkoliv do vymezených prostorů, do servisní zóny, přičemž nebude chybět občerstvení ve stanech na volné ploše. Ale pozor, jako organizátoři preferujeme bezpečnost: v případě, že dojde někde k porušení vymezených diváckých prostor a bude hrozit nebezpečí pro diváky, tak nebudeme váhat zrušit rychlostní zkoušku. Dbejte proto prosím o svou bezpečnost, a nebojte se napomenout někoho, kdo by se vyskytl v nebezpečném místě a třeba si to sám neuvědomí. Taktéž i pohyb fotografů bude omezen.

Přejeme všem účastníkům závodu a divákům, aby se jim závod líbil, a aby si jej ve zdraví užili. Generálnímu partnerovi, společnosti TipCars a hlavnímu partnerovi společnosti SUBARU děkujeme za trpělivou podporu stejně, jako i dalším partnerům závodu, bez kterých by se TipCars Pražský Rallysprint nemohl uskutečnit.

Generální partner Hlavní partner Hlavní partner Oficiální partner Hlavní mediální partner Mediální partner Mediální partner Oficiální partner Oficiální partner
Pražský Rallysprint