Jirka Navrátil se v tomto roce vrátil do Rally s historickým Fordem Sierra Cosworth skupiny A. I když se on sám považuje v rally stále za začátečníka, tak s jednou českou soutěží má tolik zkušeností, že by mu je mohl leckdo závidět. Tou soutěží je Pražský Rallysprint. Jirka, coby hlavně motokárový a okruhový jezdec, tady startoval již šestkrát a například v roce 2005 zde vyhrál skupinu N, kdy jen velmi těsně porazil tehdy úřadujícího mistra Josefa Semeráda. „Pražský rallysprint je pro mě něčím naprosto speciálním. Zde jsem prvně seděl v rally autě, později zde poprvé slavil úspěch v rally. Každý rok se na něj moc těším. Je tu vždy uvolněná atmosféra, zajímavá auta a spousta diváku. Také sem za mnou pravidelně přichází mnoho mých kamarádu. Startoval jsem zde už šestkrát, vždy se zapůjčeným Mitsubishi N4 od APmotorsportu, letos to mělo být posedmé, ale poprvé za volantem naší Sierry,“ říkal před startem XVI. TipCars Pražského Rallysprintu Jirka Navrátil.
Jirka Navrátil s Jirkou Káňou letos absolvoval kompletní mistrovství České republiky v závodech historických vozů, které prokládal závody v Octavia cupu na okruzích. Vrcholem sezony se Sierrou bylo odkočení do San Marina, kde reprezentoval Českou republiku a vybojoval deváté místo absolutně. „Po dlouhé a těžké sezoně plné výpadků jak techniky, tak i posádky, se nám teď k jejímu konci konečně začínalo dařit. Auto už funguje bez problémů a navíc i já se s ním začínám sžívat. A tak se celý náš tým na poslední akci roku moc těšil! Bohužel do našich plánů na co nejlepší umístění v absolutním pořadí vstoupilo počasí. Pravdou je, že začátkem prosince se ani nic jiného nedalo čekat. Spíš bych řekl, že jsme poslední léta měli na počasí mimořádné štěstí a zvykli si na to. Seznamovací jízdy na sněhu s EVO VII pana Arazima obutým na zimních Nokianech, jsme si s Jirkou neskutečně užili! Myšák je na sněhu jedinečné auto,“ pochvaloval si průběh příprav na Pražský Rallysprint a seznamovací jízdy Jirka Navrátil.
„Kvůli zařazení do startovního pole jsme se přihlásili do skupiny S a dostali fantastické číslo 18. Bohužel závod nám nevycházel hned od začátku. Do RZ1 stadion IN jsem odstartoval opatrně, projel první šikanu vlažně a najel do další dlouhé levé, tam mě však dost překvapila úplná ledovka a jsem rád, že jsme netrefili mantinel, jakou spousta jiných. Od té chvíle už jsem formu nechytil a vyvrcholením byly hodiny. Jelikož si na takovýchto speciálkách dost věřím, nepřišlo mi 43 místo absolutně jako dobrý začátek. Ranní start v -16°C byl nářez, stejně jako sprint etapy místo přejezdů. RZ2 jsme protrpěli, vůbec jsem se nesvezl a jen se bál o auto. Určitě šlo jet lépe, ale já na to v takových podmínkách neměl, z mého pohledu bylo auto úplně neovladatelné. Nejsem ochotný našeho miláčka v závratné rychlosti 50km/h zbytečně rozbít. Dostali jsme od prvního 2,5min a po dvou odjetých RZ byly na 38 místě absolutně. Závod pro mě pomalu končil. Hned za vložkou jsem volal Kájovi, ať mi přiveze „hřebíky“, protože takhle dál jet nechci. Auto jsem po dobré snídani přezul a vyrazil na RZ3. Bohužel jsme měli jen 4ks pět let starých Michelin D10 s malým počtem hrotů (a to jen na vnitřní straně). A tak byl výsledek bohužel podobný jako na zimních pneu a přilnavost mizivá! RZ4 Chuchle „IceRace“ mě nebavila vůbec.
Navíc po průjezdu cílem nás v časovce zkontroloval sportovní komisař a zapsal použití pneumatik s hroty. To samé proběhlo ještě u časovky na Strahově a bylo jasné, že budeme muset odstoupit. Jelikož za námi na Strahov přišlo spoustu kamarádu a navíc jsme nechtěli zklamat promrzlé diváky, rozhodli jsme se dát alespoň jednu rundu a až poté odstoupit. Dali jsme tedy první Strahov a snažili se co nejvíc bavit diváky. Nemám extrémní smyky natrénované a tak se občas vloudila chybička a my vykroužili hodiny. Kdo tam byl, viděl, že auto nemělo trakci ještě na „pětku“ a řídit ho nebylo nic moc. Přesto věřím, že jsme alespoň některým z těch promrzlých hrdinů (diváků) udělali radost! Bohužel v posledním kole nás začalo zlobit turbo a dovršilo tak průběh celého závodu,“ popisuje ne úplně povedený průběh XVI. TipCars Pražského Rallysprintu Jirka Navrátil, který odstoupil dvě RZ před cílem rally.
Jak již z úst Jirky Navrátila zaznělo, uchýlil se v Praze k použití pneumatik s hroty, které na tomto podniku nebyly povolené, ač se jednalo o nejlepší volbu obutí pro soutěžní vozy. „Za použití pneumatik s hroty se tímto organizátorům i soupeřům omlouvám. Všeobecně však jde zákaz používání pneumatik s hroty naprosto mimo mé chápaní. Tímto předpisem jsme opět v západních zemích celkem unikátem. A když už ho máme pro běžný provoz, stejně nechápu proč není vyjednána nějaká výjimka alespoň pro soutěžní speciály, ke kterým hřebíky neodmyslitelně patří. Dále je také potřeba říct, že s rozhodnutím nasadit je neměl APmotorsport nic společného. Na RZ Karlík – Roblín mi je přivezl Kája a obuli jsme si je na Sierru sami. Je to proti předpisům, vím to, ale jinou možnost jsem na pro nás téměř nesjízdných tratích, neviděl. Navíc se jednalo o závod který není nikam započítáván a tak jsem neměl výsledkově svým jednáním koho poškodit. Závod mě stál dost úsilí a peněz a chtěl jsem si ho alespoň trochu užít. Pokud bych měl pouze zimní pneu, odstoupil bych už ráno po RZ2 a ne až po RZ5,“ vysvětluje svou volbu Jirka Navrátil.
Po XVI. TipCars Pražském Rallysprintu se objevilo velké množství nerůznějších komentářů k průběhu závodu. „Je pravda, že to byl asi jeden z nejméně povedených ročníků za poslední dobu a hlavně se bojím, že to nejenom pro soutěžní posádky. Dnes bych tedy asi jen prohlásil, že jsme podmínky, jak organizační tak jízdní, znali všichni předem a nehledě na ně jsme do závodu odstartovali. Byl to těžký závod a někteří se s ním vyrovnali lépe, než se to podařilo nám. Gratuluji těm, kterým se to povedlo,“ uzavírá Jirka Navrátil komentář k Pražskému Rallysprintu, kterým pro něj i pro celý tým skončila soutěžácká sezona 2010. Do té nadcházející nastoupí opět s Fordem Sierra Cosworth připravovaným litvínovským APmotorsportem. Otázkou je jestli znovu do třídy historiků, nebo zajímavé skupiny S2, kde by mohl soupeřit s výkonově srovnatelnými vozy. Celý tým děkuje za podporu fanoušků jak v tomto závodě tak i v celé letošní sezoně.
Chcete si prohlédnout současné aktuality ?